Vračanski Balkan

6/01/2018

Izlet prema Vraci-Bugarska krenuo je tako što sam u potpunosti otputovala neobaveštena. Ja skoro nikad tako ne putujem, ali s vremena na vreme prija da odmoriš mozak od različitih informacija i da otputuješ negde gde će za tebe biti sve nepoznato..sem zemlje u kojoj se nalaziš, više ništa ne znaš...Ok, tu smo, da vidimo šta nas čeka...opremu sam ponela, hranu i vodu takođe, spremna sam za avanturu, kakva god ona bila…
zanimljivo mesto za odmor

Krećemo uzbrdo i nedugo pa polasku nailazimo na prvi drveni most...Mostovi će se nadalje nizati, a na njih se uglavnom nadovezuju drvene merdevine, koje vodi ka vrhu stena...Mi se zapravo nalazimo na eko stazi-bugarski- Екопътека, koja se penje ka vodopadu Borov kamak.….....Naoko možda deluje zahtevno, mada ja obožavam ovakve staze-podsećaju na avantura park, i nikad ti nije dosadno..taman savladaš jednu prepreku, eto je druga. Na sličnoj stazi smo bili kada smo obilazili Trnsko i Jablaniško ždrelo (pogledaj ovde). Nažalost, kod nas nema ovakvih staza, sreća pa Bugarska nije daleko.

Vračanski Balkan se nalazi na severozapadu Bugarske, i najveći grad ove oblasti je Vrača, koji je od ove staze udaljen nekih 1,5km. Kombinacija stena i brze vode, dovela je do toga da se na ovom području formira mnogo vodopada, čak 170…Na eko stazi ćete ih videti zaista dosta..
Naši ljudi inače potcenjuju prirodu susednih nam zemalja, a ja sam Bugarskom prirodom baš oduševljena. Za razliku od nas, oni svoju prirodu čuvaju, retko gde možeš da vidiš  smeće, a ako ne znate kako izgleda naša priroda, idite do prve livade van svojeg grada...kladim se da je puna otpada...sve što ljudima ne treba nalazi se na njoj..i svim ostalim u našoj zemlji, nažalost...
Vrhunac ove staze je vodopad Borov kamak (Боров камък), 63 metra visok slap niz potpuno vertikalne kamene zidove. Staza vodi ispod njega, a da bi je prošli morate da navučete kabanicu (voda je vrlo hladna, ako ne nosite kabanicu, zažalićete...zamislite tuširanje veooooma hladnom vodooom) ….Na vrhu staze nalazi se mostić koji je sagrađen uz liticu niz koju se sliva vodopad. Prizor me je podestio na onu čuvenu sliku iz Norveške kada se planinari slikaju na visećoj steni između dve litice....ovde se nalaziš na drvenom mostiću koji je oslonjen između dva stene, ispod tebe taj potočić se strmoglavljuje niz stenu prema provaliji, pretvarajući se u prekrasan vodopad.....

vodopad Borov kamak

Idemo dalje kroz šumu prepunu sremuša...nažalost, procvetao je , pa više nije za jelo, inače bih rado nabrala malo, jer ga obožavam...

Stižemo do planinarskog doma, preko puta kojeg se nalazi velika farma mleka..mali odmor i spremni smo da nastavimo dalje, put vrha.
Široka brda posuta divljim zumbulima mirno spavaju ispod vazdušastih oblaka.Oblaci menjaju svoju boju ka sivoj, bilo bi bolje da požurimo, inače ćemo dobiti još jedno kupanje...Njihova senka se naslanja na brda, formirajući zanimljivu igru svetlo- tamnog.Okolina me pomalo podseća na pasove Durmitora (vidi ovde), na mestima se gde se slojevite formacije naziru ispod trave..Penjemo se na vrh Beglička mogila, i odatle jurimo ka domu, da izbegnemo nevreme. Uzput prolazimo pored jezerceta, koje kad se gleda sa vrha deluje zanosno...bliži pogled otkriva da se zapravo radi o povećoj bari, ali fotogeničnoj :)

Po završetku, idemo u pećinu Prohodna…ulazimo u pećinu kroz veliki lučni otvor. Unutra, na vrhu tavanice nalaze se dva oka, zbog čega ovu pećinu nazivaju i Božje oči….neobično je kakve sve prirodne tvorevine postoje na našoj lepoj zemljici…mogu da zamislim ljude iz prethodnih vekova….koliko li je njima mistično delovala ova tvorevina….Bugari je smatraju svetinjom, čak je na jednom zidu oslikana freska Isusa Hrista..
kućica ispred ulaza

freska Isusa Hrista na zidu pećine

pećina Božje oči

Uskoro i video sa celokupnog izleta.A do tada pozdrav od Putoljuba