Riga

9/01/2016

,,Celokupna Letonija deli se na tri dela i podseća na leptira.Riga predstavlja njegovu glavu.Brčići mu se prostiru duž zaliva, a zovu se primorjem. Hipertrofirano levo krilo je oskuda Latgalija s levitanovskim pejzažima i sopstvenim dijalektom, na koje je čak i Jevanđelje prevedeno. Telo leptira čine živopisna polja Vidzeme, na kojima raste sve i svašta. Desno krilo, opušteno u otvoreno more, to je kost nacije.
Aleksandar Genis-Hrana, krv i tlo

Riga je glavni grad Letonije. Nazivaju je perlom Baltika. Iskreno, odavno sam želela da obiđem ovaj grad, ali drugačije sam ga zamišljala. Nije da nema svoju lepotu, no ostavila je na mene daleko slabiji utisak od Viljnusa, recimo. Uverena sam da je grad imao mnogo više da ponudi da smo proveli nekoliko dana u njemu. Ovako, moj utisak o Rigi je prilično bledunjav (možda nećete steći takav utisak čitajući ostatak teksta).
Smeštena je na desnoj strani reci Duagave, stari deo Rige je pod zaštitom UNESCO-a. Staro gradsko jezgro nije sačuvano u celini, već se pored srednjovekovnih zgrada nalaze nove, modernih linija.
Na samom ulazu u grad naiđosmo na lepo uređenu reku pored koje se opuštalo lokalno stanovništvo.

Pedaline, čamci, golubovi, deo su ambijenta oko reke Duagave.
U nastavku obale, pruža se divno sređen park gde je smeštena zgrada Opere sa interesantnom fontanom koja upotpunjuje pogled na zgradu.

1. Zgrada koje je najupečatljivija i nalazi se ubedljivo na svim fotografijama iz Rige jeste Kuća crnih glava. Sagrađena  je 1334.godine za potrebe udruženja trgovaca i zanatlija koje su sebe nazvali Crnoglavi (njihov zaštitnik je bio sv. Mauricijus, crni ratnik u oklopu). Uslov za pristupanje društvu je bio da si neoženjen i stranac! Kada jednom pristupiš društvu, postajao si deo elite, i bio na rukovodećim položajima. Neženje su imale i zvanično opravdanje zašto zauvek ostaju samci!
detalj sa Kuće crnih glava

2. Riški zamak smešten je nedaleko od reke Duagave. Ovo nije jedna od moćnih srednjovekovnh zgrada, kakvu sam ja očekivala da vidim.Srušena je više puta, te je izgubila svoj srednjovekovni izgled. U kompleksu zamka se nalazi više muzeja, ali i kancelarija predsednika Letonija.

3. Barutna kula je jedna od kula koje su nekad formirale utvrđenje oko grada. Korišćena je za smeštaj baruta, otuda i naziv. Danas je u njoj smešten vojni muzej.

4. Tri brata su tri zgrade, postavljene blizu jedna druge. Sve su sagrađene u različitom periodu, i arhitektonski su različitih stilova. Siva zgrada je najstarija kuća od kamena u Rigi, sagrađena krajem 15, početkom 16 veka, dok su druge dve napravljene u šesnaestom i sedamnaestom veku. Po legendi, zgrade su projektovali ljudi iz iste familije.

5. Crkva sv. Petra predstavlja jedan od najstarijih spomenika u Rigi, prvobitno napravljena od drveta, a sadašnja verzija je od crvenih ciglica. Lift unutar crkve vodi posetioce na dve platforme, sa kojih se pruža pogled na grad. Nismo isprobali, pa ne možemo da vam prepričamo kakav je doživljaj videti Rigu sa visine.
U neposrednoj blizini crkve je spomenik muzičarima Bremena, koji je inspirisan bajkom braće Grim o magarcu, psu, mački i petlu.

6. Esnafski mali i veliki dom-objekti u kojima se nalazilo središte esnafskog udruženja trgovaca i zanatlija. Mali dom sagrađen je u neo-gotičkom stilu. U velikom domu smeštena je danas Letonska filharmonija. Daleko interesantnija je zgrada preko puta, sa figurama mačaka, posatavljenim po krovovima. Postoji interesantna priča da trgovac koji nije primljen u udruženje, zainat svima gradi zgrade na čije krovove postavlja mačke, tako da su im zadnjice okrenute ka esnafskom domu.

7. Dva trga- Livu trg i Katedralni trg nude prijatno opuštanje u kafeima i restoranima. Livu je sagrađen u 20.veku, posle Drugog svetskog rata. Deluje veoma mirno i opuštajuće.

U samom centru, nedaleko od trga, bile su izložene figure od kamena. Intresanta postavka.

7.Posle obilazka gradskog jezgra uputismo se ka spomeniku slobode oko kojeg su se igrala deca i lebdeli baloni od sapunice. Spomenik je napravljen 1935. godine i simbol je nezavisnosti letonskog naroda.

8. Nedaleko od ovog spomenika nalazi se lepa pravoslavna crkva, nemojte zaobići da je posetite. Crkva je u vreme Sovjetske ere korišćena kao planetarijum i restoran.

Dakle, grad je mali i lako se obilazi peške. Sve van starog grada pripada novoj arhitekturi i manje je zanimljivo od  onoga što stari grad nudi. Nisam spomenula da je grad bogat arhitekturom art nouveau. Stoga podignite glave visoko kad hodate ulicama, i uživajte.

You Might Also Like

3 коментара

1. Baltik me je posljednjih godina dosta fascinirao zbog toga što mi se činio nepoznatim i dalekim, što je pojačalo moju želju da ga posjetim. Razgledao sam fotografije triju prijestonica i Riga me je najviše privukla pa sam odlučio da nju izaberem. Ne znam koliko si vremena tamo provela, ali ja sam bio tri dana i na mene je grad ostavio sjajan utisak, zaista sam uživao. Vidim da si obišla dosta znamenitih mjesta, ali ne vidim da si bila u ulicama Alberta i Elizabetes koje su mene oborile s nogu. Najljepši primjerci Art Nouveau arhitekture koje sam vidio, i to je jedan od glavnih razloga zašto se obilazi ovaj grad. Takođe mi se dopada i Stari grad, ali i mnoštvo parkova gdje možeš bezbrižno da se šetaš. Još jedan od doživljaja u Rigi je kada te ujutro probude glasovi galebova, kao i mrak koji pada baš kasno pa izgubiš pojam o vremenu.
    Bio sam i u Talinu jedan dan, simpatičan gradić, ali na mene recimo nije ostavio ni približno jak utisak kao Riga. Mada možda je stvar baš u tome što treba prenoćiti u nekom gradu da bi se čovjek s njim srodio.

ОдговориИзбриши
  2. Nisam imala mnogo vremena, pošto je ovo bilo proputovanje kroz pribaltičke zemlja, ali kada sam se pripremala da pođem, vaš putopis mi je bio polazna tačka. Zanimljivo je da stav putnika o nekom gradu u mnogome zavisi i od vremenskih prilika, i od stepena opuštenosti u tom trenutku...Izgleda da trenutak u kome sam ja bila nije bio baš najbolji, pa eto Riga nije ostavila mnogo jak utisak.A slažem se i da treba vremena da bi se neki grad doživeo. Prenoćili u njemu jesmo, ali je i smeštaj bio užasno loš. Ulice koje ste naveli nisam nažalost stigla da vidim, kao ni deo Rige gde se nalaze stare drvene kuće. Možda neki drugi put...

3. Eto a meni se Viljnus mnogo amnje dopao od Rige koja me je oduševila njihovom lokalnom plažom, Kućom Crnoglavih. ALi fin tkest, istakla si sve najznačajnije.

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.